31.10.05

The Dawn of Digital TV

By Robert M. Rast
in IEEE Spectrum Article, October 2005.

22.10.05

extreme Flash

un laboratorio con alcuni esperimenti assai interessanti

Fake PageRank Detection Tool

clever: da studiare

MIT OCW's approach to evaluation

Over the course of the next month, visitors to the MIT OCW Web site will receive a pop-up window asking them to fill out a user survey. This survey, the third such annual user survey instrumented since the launch of MIT OCW in 2002, will be in effect for the next month. Results will be published on the MIT OCW Web site in early 2006.
To read more about MIT OCW's approach to evaluation

19.10.05

tre eventi su formazione, usabilità & eLearning

20 ottobre, a Bologna, II Convegno Nazionale AIF Pubblica Amministrazione, intervengo su:
Formazione al servizio dell'innovazione: esperienze in Regione Lombardia
programma (in PDF)

3 novembre, a Lugano, evento in occasione del world usability day, in cui parlo di Comunicazione, qualità e usabilità:
programma

20-23 novembre, a Menaggio, seminario esidenziale della Graduate School New Media in Education, in cui intervengono Etienne Wenger, Otto Peters e Stefano Tardini. Parlerò di Future trends in eLearning: a discussion
programma

Blogging in the Enterprise

a survey conducted by research firm Guidewire Group and corporate blogging solutions provider iUpload:
http://www.iupload.com/

13.10.05

eGovernment: internet filtering in China

"China operates the most extensive, technologically sophisticated, and broad-reaching system of Internet filtering in the world. The implications of this distorted on-line information environment for China’s users are profound, and disturbing", by the Open Net Initiative.

Other coutry studies

eLearning: Blackboard and WebCT to Merge

see: Learning TRENDS by Elliott Masie - Oct 12, 2005, #357.

eLearning & blogs

Instructional Blogging: Promoting Interactivity, Student-Centered Learning, and Peer Input, by Stuart Glogoff.

12.10.05

eLearning skepticism

Larry Cuban, Oversold and underused: computers in the classroom, Harvard University Press, Cambridge (Ma) 2001

Robert Zemsky and William F. Massy, Thwarted Innovation. What Happened to e-learning and Why, A Learning Alliance Report, 2004

4.10.05

eLearning: Visions 2020.2

The U.S. Department of Education, in partnership with the U.S. Department of Commerce and NetDay, has released Visions 2020.2: Student Views on Transforming Education and Training Through Advanced Technologies

1.10.05

il laptop da 100 dollari

Nicholas Negroponte ha proposto di recente di realizzare un laptop da 100 dollari, per consentirne la distribuzione a larga parte della popolazione mondiale.
il progetto
i disegni del laptop

il Domesday Book (1086) e l'obsolescenza delle tecnologie digitali

il Domesday Book fu terminato nel 1086 ed è ancora accessibile presso i National Archives di Londra.
900 anni dopo, nel 1986, la BBC ne curò una versione digitalizzata su due laser-disk. solo pochi anni dopo il sistema in grado di leggere i due dischi non esisteva più, e ci sono voluti due anni e mezzo per rendere accessibile il materiale su un sistema pc compatibile (nel 2003).
la storia completa
la morale della favola
un progetto di Universal Virtual Computer, il cui compito è quello di garantire l'accessiblità di materiale digitalizzato anche con differenti piattaforme hardware e sistemi software.